BP DÉLI PÁLYAUDVAR

Vármegye:
Budapest
Település:
Budapest I. kerület
Cím:
Kirsztina körút 37/a
GPS:
47.500250, 19.024725
Mai megnevezés:
Déli pályaudvar
Átadáskori megnevezés:
Déli Pályaudvar
Épülettípus / funkció:
közlekedési
Építész / tervezőiroda:
Kővári György (MÁV Tervező Intézet)
Tervezés-építés évei:
1968–1977
Fő publikáció:
MÉ 1978/3. 12–15.
Adatfelvevő hallgató:
Papp Alexandra
Adatfelvétel ideje:
2022

Akkor:

A Déli pályaudvar elődje, a Buda állomás 1861-ben nyílt meg. Az épület egy fedett csarnokból és a benne található vágányokból, illetve egy indulási és egy érkezési csarnokból állt. Hivatalosan 1873 óta hívhatjuk a pályaudvart Déli pályaudvarnak. A nagy forgalom miatt az épület 1901-ben egy jegyváltó csarnokkal bővült. Az 1900-as évek elején nem történt semmilyen komolyabb jellegű átalakítás a pályaudvaron, azonban a II. világháborúban hatalmas károkat szenvedett az épület. Az első nagyobb újjáépítés 1962-ben kezdődött meg Kővári György tervei alapján. Ekkor valósult meg az új, elegáns, ideiglenesnek szánt pénztárcsarnok, mely összesen közel 10 évig állt. A 2-es metró kiépítésével a Déli pályaudvar utasforgalma megnövekedett, így egy nagyobb csarnokra volt szükség. A bővítés munkálatai 1970-ben kezdődtek meg. Kővári György tervei alapján négyszintes csomópont alakult ki: metrószint, aluljárószint, utcaszint és peronszint. A kibővült utascsarnok 1977-re készült el. A sok modern megoldást felsorakoztató épületben többek között például légkondicionáló berendezéseket helyeztek el az irodák nagy részében, az utascsarnok üvegtáblái pedig sötétítve készültek el megszakítás nélkül, mely kívülről nézve visszatükrözte a vár panorámáját. A fejépület előtti tér süllyesztve került kialakításra, mely így szélvédetté vált. Megépülésekor minőségi anyagok felhasználásával készült. Az utascsarnok belső terében többek között norvég természetes kvarcit és fehér márvány burkolat is található.

Most:

Az új pályaudvar elkészültekor mind technikailag, mind építészetileg magas minőséget képviselt, ami sajnos mára már nehezen vehető észre. A villamosmegálló felől közelítve, az épületen a legszembetűnőbb látvány a homlokzatára feszített molinó, mely eltakarja a sötétített üvegfalat. Az pályaudvar előtti süllyesztett téren található üzletek zárva vannak. Mindkét épület a földszinten pillérekre állított, mintha lebegnének a felszín felett. Ez a lebegés érzés ma már nem vehető észre az utascsarnok tömegénél, mivel az a süllyesztett tér felől közelítve a földszinten teljes hosszában el van kordonozva. Az utascsarnok üvegszerkezetén a pályaudvar felőli oldalon 2020-ban repedések jelentek meg, ezért az veszélyessé vált. Most ideiglenesen körbe van kerítve, az igényesebb megoldást elkezdték megtervezni. A határolófal miatt a csarnokban napközben is sötét van. A minőségi belsőépítészeti elemek azonban ma is fellelhetőek. A padlón jelenleg is a norvég természetes kvarcit található. Az utascsarnokba felvezető lépcső külső oldalán lévő köríves műkő plasztika csak az utascsarnokon át érhető el, a földszinti üvegezett bejárat zárva van. Az egész fejépületre jellemző köríves motívumok például az utascsarnok lámpatestjein is megjelentek, azonban ezeket a közelmúltban négyzetesre cserélték, és sajnos a többi helyreállítási vagy cserélési munkálat sem bánt érzékenyebben az eredeti belsőépítészeti formavilággal.

Archív képek forrása:
MÉ 1978/3. 12–15., Fortepan
Mai képek forrása:
Papp Alexandra, 2022